Ți s-a întâmplat, dimineața, când îți pregăteai copilul pentru școală, să îl vezi trist sau supărat?
Copilul ți-a spus că refuză să meargă la școală pentru că îi este frică?
Aceasta este o emoție familiară pentru mulți dintre părinți și copii.
În spatele zâmbetelor de dimineață, copilul poate prezenta o senzație de neliniște, un comportament anxios, întrebări nesfârșite și gânduri care se învârt în mintea lui.
De ce simte asta, ce anume îi provoacă frică și cum putem să îl ajutăm să o înfrunte?
Învață despre frica de școală și ce strategii ajută copilul la atenuarea temerilor.
5 Idei Principale ale Acestui Articol
- Frica de școală este o tulburare de anxietate care afectează mulți copii și adolescenți, manifestându-se prin intensa frică de a merge sau participa la școală.
- Fobia de școală are parte de o conștientizare crescută în secolul XX, iar în prezent, mediul digital și tehnologiile adaugă noi dimensiuni anxietății școlare.
- Principalele cauze ale fricii de a merge la școală sunt anxietatea socială, problemele academice, bullying-ul, evenimente traumatice și tulburările de anxietate.
- Simptomele fobiei de școală variază: manifestări fizice, emoționale și comportamentale, iar diagnosticarea implică colaborarea între părinți, profesori și specialiști în sănătatea mintală.
- Impactul fobiei de școală asupra copiilor afectează starea emoțională, performanțele școlare, relațiile sociale și sănătatea fizică, necesitând intervenție empatică și sprijin adecvat.
5 Întrebări la Care Răspunde Acest Articol
- Ce este frica de școală și cum se manifestă la copii și adolescenți?
- Cum s-a schimbat percepția asupra fobiei de școală în secolul XX și cum influențează mediul digital această problemă?
- Care sunt principalele cauze ale fricii de a merge la școală și cum pot afecta aceste aspecte copiii?
- Cum se diagnostichează fobia de școală și ce rol au părinții, profesorii și specialiștii în procesul de diagnosticare?
- Care sunt efectele fobiei de școală asupra copiilor și cum pot părinții să îi ajute să depășească această frică?
Definiție – Frica de școală
Frica de școală (1) reprezintă o problemă care afectează mulți copii și adolescenți din întreaga lume.
Este o formă de tulburare de anxietate în care gândul de a merge la școală declanșează o frică sau panică intensă.
Frica de școală este o afecțiune psihologică caracterizată prin teama intensă, persistentă și irațională de a merge sau de a participa la școală.
Când un elev nu mai merge la școală cu plăcere, apar simptome fizice și emoționale: anxietate, stres, iritabilitate, dureri de cap sau de stomac, tremurături, palpitații și uneori atacuri de panică.
cuncon – Pixabay
Context Istoric – Fobia Școlară
În trecut, fobia de școală nu a fost mereu recunoscută ca o problemă distinctă. Copiii care refuzau să meargă la școală erau adesea priviți ca leneși sau răsfățați.
În secolul XX, mai ales în ultimele decenii, a avut loc o conștientizare a fobiei de școală și a impactului său asupra copiilor și familiilor.
Astăzi, există resurse ample și abordări terapeutice variate pentru a ajuta copiii să depășească această frică și să se integreze cu succes în mediul școlar.
Mediul digital și tehnologiile au devenit o parte integrantă a vieții cotidiene, influențând modul în care copiii interacționează cu școala și învățarea.
Acest context adaugă noi dimensiuni anxietății legate de școală, iar gestionarea echilibrată a utilizării tehnologiei devine o parte importantă în abordarea acestei probleme.
An | Evenimente |
1877 | Dr. George Beard identifică pentru prima dată termenul
”fobia de școală” |
Anii 1950 | Termenul ”frica de școală” apare în România |
Anii 1980 | Recunoașterea tulburării crește la nivel global |
Anii 2000 | Cercetările avansate duc la metode de tratament mai bune |
Prezent | Eforturi continue în înțelegerea și tratarea fobiei de școală |
Cauze ale Refuzului de a Merge la Școală
- Anxietate Socială: Copiii și adolescenții (2) pot dezvolta teama de a interacționa cu colegii sau profesorii, teama de a fi judecați sau criticați.
- Probleme Academice: Dificultățile din școală generează anxietate și frică legate de performanțe școlare slabe sau de evaluările negative.
- Bullying sau Hărțuire: Cel care suferă de fobie școlară trăiește experiențe traumatizante în mediul educațional –bullying-ul (3)- care provoacă o teamă intensă de a merge la școală.
- Evenimente Traumatice: Incidente de securitate la școală sau pierderea unui coleg pot duce la a dezvolta o anxietate legată de școală.
- Tulburări de Anxietate: Anxietatea generalizată, tulburarea de panică sau alte tulburări de anxietate pot să agraveze fobia de școală și acestea ar necesita un tratament specializat.
PublicDomainPictures – Pixabay
Simptome ale Fobiei de Școală
Fobia de școală, anxietatea școlară, poate fi însoțită de o serie de simptome fizice, emoționale și comportamentale.
Simptome fizice:
- Dureri de cap sau migrene frecvente
- Dureri de stomac, greață sau probleme digestive
- Transpirații excesive sau tremurături
- Ritm cardiac accelerat sau senzație de sufocare
- Slăbiciune musculară sau tremurături
Simptome emoționale:
- Anxietate intensă sau frică manifestă
- Sentimente de disperare sau copleșire
- Iritabilitate crescută sau nervozitate
- Tensiunea constantă și agitație
- Tristețe sau depresie asociată cu gândul la școală
Simptome comportamentale:
- Refuzul de a merge la școală sau încercarea de a evita mediul școlar
- Dificultăți în a se concentra sau a participa activ în clasă
- Schimbări în obiceiurile de somn sau apetit
- Izolare socială sau dificultăți în relațiile cu colegii
- Performanțe școlare scăzute sau scăderea motivației pentru învățare
Aceste simptome variază în intensitate și sunt prezente în diferite combinații la fiecare copil.
Diagnostic Pentru Fobie Școlară
Diagnosticarea fobiei școlare implică evaluarea atentă a comportamentului și a emoțiilor copilului în legătură cu școala.
Acest proces presupune implicarea părinților, profesorilor și, în unele cazuri, a specialiștilor în sănătatea mintală.
Pași în diagnosticarea fobiei școlare:
- Interviul cu Părinții sau Tutorii:
Părinții sau tutorii sunt surse de informații. Ei oferă detalii despre comportamentul copilului acasă și la școală, schimbări recente în comportament sau în starea emoțională și eventuale evenimente stresante sau traume recente.
2. Evaluarea Istoricului Medical și Psihosocial:
Identificarea condițiilor medicale preexistente, tulburări de sănătate mintală sau evenimente semnificative din viața copilului oferă context suplimentar pentru înțelegerea situației.
3. Observația Comportamentală:
Profesorii observă comportamentul copilului în mediul școlar și oferă informații despre participarea la activități școlare, interacțiunile cu colegii și profesorii, precum și semne de distres emoțional.
4. Chestionare și Teste:
Utilizarea de chestionare standardizate pentru evaluarea anxietății sau a problemelor comportamentale oferă date obiective. Interviul ajută la a identifica motivele pentru care copilul refuză să meargă la școală.
5. Evaluarea Clinică de Către un Specialist:
Psihiatrul, psihologul sau alt specialist în sănătatea mintală evaluează copilul pentru a exclude alte condiții medicale sau tulburări psihologice care contribuie la anxietatea legată de școală.
6. Colaborarea cu Profesionștii Școlari:
Consilierii școlari sunt o resursă în identificarea și gestionarea fobiei de școală și pot analiza modul în care se simte copilul.
7. Monitorizarea pe Termen Lung:
După stabilirea diagnosticului, se monitorizează evoluția copilului și se adaptează strategiile de intervenție.
Impactul Fobiei Scolare asupra Bunăstării Copiilor
Fobia de școală are impact asupra bunăstării copiilor în multiple moduri.
Efecte ale fobiei școlare asupra copiilor:
- Probleme Emoționale și Psihologice: Copiii cu fobie de școală simt anxietate, stres și disconfort emoțional. Emoțiile intense afectează stima de sine și duc la sentimente de inutilitate sau insuficiență.
- Dificultăți în Învățare și Performanță Școlară: Frica de școală afectează capacitatea copilului de a se concentra, de a participa activ în clasă și de a asimila informațiile. Acest lucru duce la scăderea performanțelor academice.
- Probleme Sociale: Fobia de școală duce la izolare socială. Copiii evită interacțiunile cu colegii și au dificultăți în dezvoltarea abilităților sociale.
- Deteriorarea Sănătății Fizice: Anxietatea și stresul persistent au impact negativ asupra sănătății fizice a copilului. Apar simptome ca: dureri de cap, dureri de stomac, tulburări de somn și alte probleme de sănătate.
- Impactul Asupra Familiei: Fobia de școală generează stres și îngrijorare în rândul părinților și familiilor. Ei simt nevoia să ofere sprijin suplimentar și să facă față la schimbările de rutină cauzate de absențele frecvente de la școală.
- Riscul de Abandon Școlar: Dacă problema nu este abordată corespunzător, fobia de școală crește riscul de abandon școlar, având impact negativ asupra viitorului academic și profesional al copilului.
- Impact pe Termen Lung: Fobia de școală netratată afectează starea emoțională și dezvoltarea copilului pe termen lung, influențând modul în care aceștia se raportează la educație și învățare în viitor. Semnele și simtpomele descoperite din timp ajută la rezolvarea problemelor și integrarea copilului în mediul educațional.
Rolul Părintelui în Gestionarea Fobiei Școlare
Ca părinte, joci un rol în ajutarea copilului tău să gestioneze și să depășească frica de școală.
Înțelegerea, răbdarea și sprijinul tău pot veni în ajutor copilului tău pentru a reduce anxietatea și frica resimțită.
Alături de părinți și persoane apropiate copilului pot interveni în a-l determina pe copil să discute despre problemele legate de mersul la școală.
Copilul trebuie să știe că aceste probleme se pot rezolva și că au sprijin din partea celor dragi.
Rolurile părintelui în gestionarea fobiei școlare:
Rolul părintelui | Descriere |
Înțelegere | Înțelege că frica de școală este o problemă reală și semnificativă.
Nu este un semn de lene sau rebeliune. |
Comunicare | Menține comunicare deschisă și non-evaluativă cu copilul tău.
Încurajează-l să-și exprime sentimentele și temerile. |
Colaborare | Lucrează strâns cu profesorii, consilierii școlari și psihologii pentru a crea un mediu de sprijin pentru copilul tău. |
Xavier Mouton Photographie – Unsplash
Strategii Pentru a Depăși Frica de Scoala
Există mai multe strategii pe care copiii și părinții le pot folosi pentru a depăși frica de școală:
- Comunicarea Deschisă și Empatică:
Încurajeză copilul să vorbească despre temerile și îngrijorările sale legate de școală. Ascultă cu atenție și fără judecată!
2. Identificarea Cauzelor:
Înțelege motivele din spatele fricii de școală! Discută cu copilul pentru a identifica posibilele cauze: problemele academice, dificultăți sociale sau orice evenimente stresante recente.
3. Stabilirea Unei Rutine Consistente:
O rutină clară oferă copilului un sentiment de siguranță și predictibilitate. Include timp pentru odihnă, alimentație sănătoasă și activități plăcute în programul zilnic.
4. Pregătirea cu Anticipație:
Ajută copilul să se pregătească pentru școală cu anticipație. Discută despre ce se așteaptă să se întâmple în ziua respectivă și oferă asigurări că vei fi acolo pentru a oferi sprijin și înțelegere temerilor copilului.
5. Promovarea Interacțiunilor Pozitive cu Colegii:
Organizează întâlniri cu colegi de clasă în afara școlii pentru a consolida prieteniile și pentru a reduce anxietatea socială. Se va bucura că petrece din nou timp cu colegii săi.
6. Gestionarea Presiunii Academice:
Ajută copilul să înțeleagă că nu trebuie să fie perfect și să aprecieze efortul depus în locul rezultatelor absolute.
7. Folosirea Tehnicilor de Relaxare:
Învăță alături de el tehnici de relaxare (4) respirația profundă, meditația sau yoga (5) pentru reducerea nivelului de anxietate.
8. Consilierea și Sprijinul Profesionist:
În cazul în care fobia de școală persistă și copilul se simte anxios, caută ajutor de la un specialist în sănătatea mintală.
9. Păstrarea Unui Jurnal al Emoțiilor:
Încurajează copilul să își noteze gândurile și emoțiile legate de școală.
Acest lucru ajută la conștientizarea și gestionarea fricii.
10. Recompense și Încurajări Pozitive:
Recompensează copilul pentru eforturile sale de a face față fricii de școală și încurajează-l să-și exprime realizările, indiferent cât de mici ar fi. Dacă este încurajat în mod pozitiv, frica dispare.
822640 – Pixabay
Studii de Caz- Povești de Succes ale Celor cu Frică de Școală
Maria
Maria, în vârstă de 10 ani, suferea de o fobie de școală severă. Ea simțea anxietate puternică înainte și în timpul orelor de școală și deseori refuza să meargă la școală.
Destul de rar se întâmpla să fie fericită. Părinții au colaborat cu un consilier școlar și un psihoterapeut pentru a dezvolta strategii de gestionare a anxietății.
Prin tehnici de relaxare, expunere graduală la mediul școlar și comunicare deschisă între părinți, profesori și specialistul în sănătate mintală, Maria a reușit să depășească frica de școală în decurs de câteva luni.
Astăzi, participă activ la activitățile școlare și a obținut progrese remarcabile în performanțele sale academice.
Alex
Alex, în vârstă de 14 ani, a avut o perioadă în care s-a confruntat cu o puternică fobie de școală din cauza presiunii academice și a anxietății sociale.
El acuza frecvent dureri de stomac și nevoia de a merge la toaleta școlii, în timpul orelor.
Cu ajutorul unui specialist și a părinților săi, Alex a învățat să folosească tehnici de relaxare și să-și exprime emoțiile în mod sănătos.
A fost încurajat să își stabilească obiective realiste și să își aprecieze eforturile. Prin timp și efort continuu, Alex și-a recâștigat încrederea în sine și a depășit frica de școală.
Andrei
Andrei, în vârstă de 8 ani, a dezvoltat o fobie de școală în urma unei experiențe negative cu un coleg. Evita, din această cauză, să petreacă timp cu colegii în pauze.
Părinții săi au colaborat cu un consilier școlar și un psiholog pentru a implementa strategii de integrare socială și pentru a îmbunătăți relațiile cu colegii.
Prin intermediul jocurilor de rol, exercițiilor de comunicare și activităților de grup, Andrei a început să se simtă mai confortabil în mediul școlar. Acest proces a necesitat timp, însă în cele din urmă,
Andrei a devenit mai încrezător și a început să se bucure din nou de școală, de profesorii și colegii săi.
White77 – Pixabay
Întrebări Frecvente despre Fobia de Școală
Cum se diferențiază frica de școală de alte tipuri de fobii?
Frica de școală se manifestă prin anxietate și teamă persistentă legată de mediul școlar.
Se deosebește de alte fobii prin focusul specific pe școală și experiențele legate de învățare.
Alte fobii pot fi centrate pe obiecte sau situații diferite, precum înălțimile, spațiile închise sau animalele.
Cum afectează statutul economic al familiei frica de școală a copilului?
Statutul economic al familiei poate influența frica de școală a copilului în mai multe moduri.
Copiii din familii cu resurse financiare limitate pot simți presiunea suplimentară a reușitei școlare, iar lipsurile materiale pot accentua anxietatea.
Accesul la servicii de sănătate mintală poate fi limitat, ceea ce poate face gestionarea fricii mai dificilă.
Există personalități faimoase care au vorbit public despre experiența lor cu frica de școală?
Personalități faimoase au vorbit deschis despre experiențele lor cu frica de școală.
Printre aceștia se numără Oprah Winfrey, Jim Carrey, și Lady Gaga.
Acești oameni au împărtășit cum au depășit această frică și au ajuns să își valorizeze învățăturile în viață.
Cum este reprezentată frica de școală în media și cultura populară?
Frica de școală este adesea reprezentată în media și cultura populară ca o temă comună, cu personaje fictive sau reale care se confruntă cu această emoție.
Filme precum “Matilda” sau “Billy Madison” explorează anxietatea legată de școală. Emisiuni TV și cărți pentru copii abordează această temă pentru a oferi modele de gestionare a acestei fobii.
Cum influențează mediul digital și noile tehnologii anxietatea legată de școală și cum putem să o gestionăm în mod eficient?”
Mediul digital și tehnologiile au adus atât beneficii, cât și provocări în educație.
Excesul de ecrane și presiunea online pot amplifica anxietatea legată de școală.
Gestionarea problemelor presupune stabilirea limitelor de timp, promovarea utilizării responsabile și încurajarea comunicării deschise despre experiențele online.
Referințe
1. MD, S. K., Yilanli, M., & Marwaha, R. (2021). School refusal. StatPearls [Internet]. StatPearls Pu blishing.
2. Leigh, E., & Clark, D. M. (2018). Understanding social anxiety disorder in adolescents and improving treatment outcomes: Applying the cognitive model of Clark and Wells (1995). Clinical child and family psychology review, 21(3), 388-414.
3. Armitage, R. (2021). Bullying in children: impact on child health. BMJ paediatrics open, 5(1).
4. Hamdani, S. U., Zafar, S. W., Suleman, N., Waqas, A., & Rahman, A. (2022). Effectiveness of relaxation techniques ‘as an active ingredient of psychological interventions’ to reduce distress, anxiety and depression in adolescents: a systematic review and meta-analysis. International Journal of Mental Health Systems, 16(1), 1-17.
5. Amitani, M., Amitani, H., Owaki, T., Monuki, T., Adachi, S., Kawazu, S., … & Asakawa, A. (2022). The Effect of Mindfulness Yoga in Children With School Refusal: A Study Protocol for an Exploratory, Cluster-Randomized, Open, Standard Care-Controlled, Multicenter Clinical Trial. Frontiers in Public Health, 10, 881303.