scapa de frica de paianjeni
Redactat de Laura Badea
Potrivit statisticilor, 50% dintre femei si 18% dintre barbati suferă de arahnofobie, definită ca fiind frica de paianjeni patologică.
iconBooking
Suferi de Arahnofobie?

Programează o ședință cu un specialist Puterea Minții.

Frica este în mare măsură o creație a minții noastre și poate apărea chiar dacă nu există un motiv real. Creierul nostru este atât de eficient încât începem să ne temem de stimuli care nu sunt deloc periculoși (frică condiționată) sau care nici măcar nu sunt prezenți (anxietate anticipatorie).

Nu poți să citești acum? Ascultă acest articol cu ușurință

Atunci când simți frica, aceasta va continua să crească și să se dezvolte datorită unui proces numit potențare. Când mintea ta este deja programată pentru frică, chiar și cele mai inofensive evenimente par groaznice. Dacă urmărești cu atenție un documentar despre păianjeni veninoși și vine cineva și te atinge ușor pe mână să zicem, sau pe gât este foarte probabil că vei tresări (dacă ești om normal desigur). Ne speriem de ceea ce ne este teamă că s-ar putea întâmpla. Unii oameni de știință consideră chiar că oamenii sunt cele mai sperioase ființe datorită abilității noastre de învăța, gândi și a crea frica în mintea noastră. Deși de o intensitate redusă, această frică constantă se poate transforma în anxietate cronică fără nici un motiv anume, specific și poate deveni debilitantă – și se poate transforma într-o fobie

Ce este arahnofobia sau frica de paianjeni ?

Arahnofobia provine din cuvântul grecesc pentru păianjen, care este „arahnă” și „phobos”, cuvântul grecesc pentru frică. Această teamă extremă față de păianjeni și alte arahnide cu opt picioare (cum ar fi scorpionii) poate fi de fapt un răspuns evolutiv: păianjenii, în special cei otrăvitori, au fost mult timp legați de boli și infecții.
Citește și  Frica de necunoscut
Știm că multe specii de păianjeni sunt otrăvitoare și mușcă și știm acest lucru din experiența directă, știință, biologie, televiziune și văzând alți oameni mușcați. Prin urmare, când vedem un păianjen lângă noi, un răspuns firesc este să simți frică și să-l eviți.
La mulți oameni, fobia de păianjeni provoacă un dezgust, însă  persoanele cu arahnofobie severă au o aversiune atât de extremă față de păianjeni încât le-ar putea fi frică să intre în subsolul sau garajul lor, deoarece poate fi prezent acolo un păianjen. Când provoacă o anxietate atât de mare încât ne împiedică să participăm la activități pe care dorim sau trebuie să le facem, sau se manifestă în așa fel încât să poată fi debilitante fizic și mental, știm că teama noastră față de păianjeni a devenit irațională. Clasificată ca fobie specifică, arahnofobia provoacă o suferință semnificativă din punct de vedere clinic, care poate afecta calitatea vieții unui individ. Când este în contact cu sau se gândește la arahnide (paianjeni, scorpioni etc.) , individul va simți probabil simptome de anxietate aproape imediat.

Cauzele fobiei de paianjeni

O fobie se referă la o frică semnificativă, irațională față de animale, obiecte și locuri, precum și anumite situații. Aceste temeri intense provin adesea din experiențe anterioare negative. Deci, în cazul arahnofobiei, este posibil să ai o teamă debilitantă de păianjeni din cauza unei “întâlniri”  neplăcute cu aceste artropode. Cele mai multe fobii specifice, cum ar fi arahnofobia, apar înainte de vârsta de 10 ani. Privită în mod practic, frica este o memorie, o amintire. Chiar și atunci când spui că îți este frică de viitor, acesta este perceput prin prisma trecutului. Dacă nu ai nici un concept despre ceva din viitor, atunci nu are cum să îți fie teamă de el.
Citește și  Tripofobia - Frica de Găuri | Există Fobia de Găuri?
Așadar, frica este dorința de a nu mai re-trăi o experiență neplăcută din trecut. Dacă nu am fi avut acea experiență, nu am fi suferit și deci nu ar avea de ce să ne fie frică. Elementul cheie care face ca o emoție să ne rămân puternic întipărită în minte sau să o uităm în secunda doi este emoția pe care acea experiență ne-o generează sau pe care o trezește în noi. Cu cât emoția este mai puternică, cu atât informația din acea amintire este mai profund gravată în mintea noastră. Iar dintre toate emoțiile umane, frica este cea mai puternică, fiind direct responsabilă pentru existența noastră ca specie. Frica este importantă. Frica este sănătoasă. Frica este esențială pentru existența noastră. În același timp, frica ne limitează, ne împiedică, ne paralizează. Oare de ce se întâmplă acest lucru? Una dintre cele mai simple explicații o găsim în moștenirea noastră genetică! În timpurile demult apuse ale copilăriei omenirii, când omul trăia în câmp deschis și trebuia mereu să fie atent să nu îl pape tigrul cu colți sabie sau să nu îl calce în picioare vreun mamut, frica a reprezentat principalul mod de existență! Această emoție s-a înscris atât de adânc în ADN-ul uman încât acum face parte integrantă din sistemul nostru de gândire și operare și de cele mai multe ori ne controlează dincolo de puterea noastră de control. Fobiile sunt, de asemenea, legate de tulburările de anxietate, dintre care unele pot fi genetice. Acestea includ tulburarea de anxietate generalizată, tulburarea de stres post-traumatic și tulburările de panică. O tulburare de anxietate crește riscul de a dezvolta fobii, inclusiv cele legate de păianjeni.
Citește și  Frica de înălțime
De asemenea, este posibil să dezvolți arahnofobia sau frica de păianjeni din cauza mediului în care ai crescut. Dacă ai crescut alături de părinți sau alte persoane dragi care aveau o teamă intensă față de păianjeni, este posibil să ai un risc crescut de a dezvolta aceleași temeri.

Simptomele fobiei de paianjeni

Simptomele fobiei apar cel mai adesea atunci când ești pus în situația de care te temi. Cu frica de păianjeni, este posibil să nu ai simptome până nu vezi un păianjen. De asemenea, este posibil să nu simți simptomele dacă te gândești doar la păianjeni sau vezi poze cu ei. Aici depinde de severitatea fobiei cu care te confrunți. Mulți oameni cu frica de păianjeni supraestimează probabilitatea de a întâlni păianjeni. Astfel de fobii te pot determina, de asemenea, să supraestimezi dimensiunea și circumferința unui păianjen. Această teamă și supraestimarea întâlnirii păianjenilor pot provoca și simptome fizice. Simptomele fizice ale unei fobii de păianjeni pot include:
  • amețeli
  • stomac deranjat
  • greaţă
  • transpiraţie
  • tremurături
  • dificultăți de respirație/ senzație de sufocare
  • ritm cardiac crescut
  • acces de plâns
  • dureri în piept
De asemenea, este posibil să ai următoarele obiceiuri pentru a face față daca suferi de frica de paianjeni:
  • evitarea locurilor și situațiilor în care ai putea să vezi/întâlnești păianjeni
  • agravarea anxietății pe măsură ce apare o întâlnire iminentă
  • dificultate generală de concentrare și funcționare
  • izolare socială

Există vreun tratament pentru Scapa de frica de paianjeni care poate fi folosit și pentru Tripofobia?

Există mai multe tratamente disponibile pentru a scăpa de fobia de găuri, cunoscută ca tripofobia, care pot fi adaptate și pentru frica de păianjeni. Terapia cognitiv-comportamentală, expunerea graduală controlată la stimuli și tehnici de relaxare pot fi eficiente în reducerea fricii și anxietății asociate. Este important să consulți un specialist în sănătate mentală pentru a dezvolta un plan personalizat de tratament.

Citește și  Frica de Ace sau Tripanofobia

Metode de tratament pentru teama de paianjeni

Arahnofobia nu necesită, în general, un diagnostic formal de la un profesionist. Acest lucru se datorează faptului că fobiile sunt cel mai adesea autodiagnosticabile. Cu toate acestea, s-ar putea să fie nevoie să mergi la un profesionist care să te ajute să treci peste frica de păianjeni dacă observi că îți afectează în mod semnificativ viața:
  • face dificilă ieșirea în aer liber
  • probleme la locul de muncă
  • îți afectează viața socială
  • te împiedică să petreci timp cu cei dragi
  • te ține treaz noaptea
  • îți consumă gândurile în mod regulat
Dacă ai răspuns „da” la oricare dintre cele de mai sus, îți recomandăm să consulți un terapeut/psihoterapeut care să te ajute să depășești frica de păianjeni. Un terapeut te va ajuta să abordezi frica direct, astfel încât să poți avea mai puține întâlniri înfricoșătoare cu păianjeni în viitor, dacă apar. Această abordare este cunoscută sub numele de desensibilizare sau terapie de expunere. Ca și în cazul altor fobii, evitarea completă nu este recomandată, deoarece îți  va intensifica temerile.
iconBooking
Suferi de Arahnofobie?

Programează o ședință cu un specialist Puterea Minții.

Cu cât mergi mai repede la terapie, cu atât sunt mai mari șansele ca fobia ta să poată fi tratată. Întârzierea ajutorului profesional poate face terapia mult mai dificilă. Tehnicile de relaxare, cum ar fi meditația, pot fi, de asemenea, utile în tratamentul fobiei de păianjeni. Ca și în cazul altor fobii, frica de păianjeni poate fi tratată cu terapie de expunere și terapie cognitiv-comportamentală (TCC). În terapia cognitiv-comportamentală, terapeutul încearcă să înlocuiască gândurile automate negative asociate păianjenilor cu gânduri mai raționale. Un terapeut poate folosi desensibilizarea sistemică pentru a trata arahnofobia. Aceasta este metoda de a învăța tehnici de relaxare și apoi de a ne confrunta cu temerile noastre de la ceea ce ne temem cel mai puțin la ceea ce ne temem cel mai mult.
Citește și  Oboseala psihica: 4 metode si tratamente pentru combaterea epuizarii psihice
Cu recadrarea cognitivă, o persoană poate învăța să schimbe modul în care privește păianjenii, astfel încât să nu-i mai perceapă ca fiind dezgustători și periculoși. În cele din urmă, o persoană își poate schimba reacția fizică la a vedea un păianjen. Și unii indivizi cu arahnofobie primesc ajutor de la terapia cu realitate virtuală, în care sunt expuși la reprezentări virtuale ale păianjenilor. Acest lucru poate fi la fel de eficient ca tehnica mai veche de expunere treptată a individului la păianjeni vii. Citește despre păianjeni. Vei afla că rareori îi mușcă pe oameni dacă nu sunt amenințați. Ocazional, o mușcătură de păianjen poate provoca o reacție alergică. Dar, deși mușcăturile unor păianjeni, cum ar fi văduva neagră veninoasă și păianjenul recluz maro, pot fi periculoase, majoritatea mușcăturilor de păianjen sunt inofensive. Reține că păianjenii în general – și aceasta include mult-temuta văduvă neagră și mușcătura recluse maro doar pentru autoapărare atunci când sunt prinși între pielea ta și un alt obiect. De asemenea, ar trebui să știi că, deși există mai mult de 63.000 de specii de păianjeni în lume, doar 2% dintre aceștia sunt periculoși. Arahnofobia este doar una dintre numeroasele fobii care pot apărea în timpul vieții unei persoane. La fel ca alte tipuri de fobii, o frică semnificativă față de păianjeni provine de obicei dintr-o experiență proastă anterioară. Vestea bună este că puteți găsi modalități de a face față fobiei de păinajeni, astfel încât să nu vă mai interfereze cu viața. Terapia este cea mai eficientă abordare pentru tratarea fobiei de păianjeni. De asemenea, este important să reții că lucrul pentru rezolvarea unei fobii necesită timp, așa că nu ar trebui să te aștepți ca frica de păianjeni să dispară complet peste noapte. Procesul de tratament poate aborda și alte fobii și surse de anxietate. Meditatie pentru eliberarea de frica de paianjeni

Laura Badea

Laura Badea este Consilier pentru Dezvoltare personală și Specialist în Activitatea de Coaching, acreditate de Ministerul Muncii și Educației din România.

Articole publicate: 51

Vezi pagina autorului

Inscrie-te si TU la Cea Mai Mare Bibliotecă Online din România din domeniul Dezvoltării Personale!

Dă click pe linkul de mai jos și intră în Biblioteca Puterea Minții chiar acum, unde ai acces la:

  • sute de ore de cursuri,
  • zeci de ședințe de terapie,
  • demonstrații și exemple de lucru
  • Certificări Internaționale
  • > Inscrie-te Acum <

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *