frica de necunoscut
Redactat de Laura Badea
Frica de necunoscut este tendința de a avea un sentiment iminent de incertitudine și stare de anxietate ca răspuns la stresul provocat de o amenințare percepută în viitor.
iconBooking
Dorești o Ședință de Terapie?

Programează o ședință cu un specialist Puterea Minții.

Creierul și corpul sunt adesea prinse în senzații de tensiune și un sentiment puternic de îngrijorare care menține mintea blocată într-un ciclu de îngrijorare excesivă, anticipare și panică. Cercetătorii definesc frica de necunoscut ca fiind tendința de a te teme de ceva despre care nu ai informații la niciun nivel. Dacă te simți tensionat sau anxios intens când  te întâlnești cu o situație nouă sau necunoscută, este posibil să fi dezvoltat o stare de spirit numită „intoleranță la incertitudine”. Aceasta înseamnă că circumstanțele incerte îți par  insuportabile. Frica de necunoscut stă la baza multor altor neliniști, frici și fobii. În acest articol, vom explora simptomele obișnuite, cine este expus riscului și cum să-ți depășești frica de necunoscut.  

Ce este frica de necunoscut?

  Experții în sănătate mintală consideră că frica este o emoție de bază biologică pe care toți oamenii o experimentează. Este normal să ne îngrijorăm ocazional, să avem gânduri negative sau să trăim un sentiment de frică sau teamă cu privire la evenimente, obligații sau situații viitoare. Cu toate acestea, frica persistentă sau cronică față de necunoscut poate deveni problematică și poate începe să îți afecteze viața emoțională, socială și fizică la fel de grav ca orice fobie. Incertitudinea face parte din experiența umană. Unii oameni prosperă în vremuri incerte; alții devin paralizați emoțional. Modul în care oamenii răspund la incertitudine depinde de cât de mare este frica de necunoscut. Poți să-ți trăiești viața la potențialului tău maxim doar atunci când ai ajuns față în față cu frica ta de necunoscut. Dar acest lucru nu este deloc ușor. Este puțin mai complicat decât să alegi să-ți ignori frica de necunoscut.
Citește și  10 Asemănări Surprinzătoare între Coaching și Terapie
Există multe straturi de emoții care sunt asociate cu frica de necunoscut și depășirea acestei frici necesită să sapi adânc pentru a găsi curajul de a păși efectiv în necunoscut. Toate acele credințe limitative adânci vor rezista și se vor lupta pentru că acțiunile tale le vor provoca și le vor pune la îndoială existența. Ceea ce ne menține sănătoși atunci când luăm decizii în fața incertitudinii este să putem cântări corect costurile și beneficiile potențiale ale fiecărui risc. Atunci când nu știm ce riscăm – când există atât de multă frica de necunoscut încât nu putem nici măcar să începem să calculăm în capul nostru care sunt costurile – avem tendința de a paraliza. Acesta este motivul pentru care incertitudinea produce anxietate. Când nu avem nicio idee despre ce urmează să se întâmple, presupunem că va fi un eșec indiferent de ceea ce facem. Practic, mintea noastră inconștientă, când vede că nu știm dacă ceva reprezintă sau nu o amenințare, continuă să presupună că este. De cele mai multe ori se decide să aleagă „mai bine diavolul pe care îl cunosc decât cel pe care nu”. frica de necunoscut 2

Cauzele fricii de necunoscut

  Cercetările indică faptul că oamenii au niveluri diferite de toleranță la incertitudine, o caracteristică dezvoltată în mod natural, și cea care determină frica de necunoscut. Persoanele cu niveluri ridicate de intoleranță la incertitudine consideră situațiile  necunoscute sau incerte aproape insuportabile și cred că au incapacitatea de a face față. Uneori, frica de necunoscut poate fi strâns legată de frica de schimbare. Lipsa previzibilității și controlului pot fi factori care contribuie la frica de necunoscut. Dacă sunt disponibile puține informații pentru a prezice un rezultat sau pentru a lua o decizie, acest lucru poate crește anxietatea și incertitudinea. Nivelurile de frică pot fi, de asemenea, situaționale și bazate pe trăsături de personalitate afectivă, cum ar fi nevrotismul și temperamentul, experiențele și traumele din trecut și capacitatea de adaptare și de a face față.
Citește și  Inteligența emoțională: Cheia succesului în viață
Atitudinea generală față de viață poate duce la frica de necunoscut. Oamenii din întreaga lume devin din ce în ce mai preocupați, stresați și anxioși față de factorii economici, rezultatele alegerilor, locurile de muncă și problemele de sănătate etc. Multe dintre tulburările de anxietate, inclusiv tulburarea de panică, tulburarea de anxietate socială și fobiile specifice, împărtășesc o trăsătură de bază comună: sensibilitate crescută la amenințări, incertitudine sau frica de necunoscut. Când o persoană este sensibilă la o amenințare, își poate petrece întreaga zi neliniștită și îngrijorată că i se poate întâmpla ceva rău. Tulburarea de panică este un exemplu – pacienții sunt neliniștiți în mod constant de faptul că ar putea avea un atac de panică în orice moment. Frica  necunoscut merge mână în mână și cu frica de pierdere, frica de moarte etc. Un agorafob (cineva care se teme în aer liber) ar putea avea, de asemenea, frica de necunoscut. Într-un studiu din 2016, cercetătorii Trusted Source au testat reflexul de tresărire prin supunerea a 160 de adulți la sunete și șocuri imprevizibile. Au descoperit că cei cu tulburări de anxietate socială și fobii specifice clipeau din ce în ce mai tare atunci când anticipau o experiență necunoscută și neplăcută. Acest lucru i-a determinat pe cercetători să concluzioneze că acești indivizi erau mai sensibili la frica de necunoscut. Copiii cu tulburări de anxietate par a fi deosebit de vulnerabili. Alți factori care pot cauza frica de necunoscut:
  • Experiențe din trecut, moartea unei persoane apropiate sau dragi, divorțul, schimbarea stilului de viață pot duce la frica de necunoscut.
  • un alt exemplu este xenofobia sau fobia față de străini, care poate fi declanșată prin experiența negativă cu un străin.
  • un copil care a fost întotdeauna instruit de părinți să reziste sau să lupte împotriva schimbărilor sau unei circumstanțe neobișnuite este, de asemenea, susceptibil să dezvolte o intensă frica de necunoscut.
Citește și  Dezvoltarea personală și Vindecarea Traumei
Frica de necunoscut poate avea, de asemenea, intensități diferite: Niveluri scăzute de frica de necunoscut: antipatie sau deranj Niveluri moderate de frica de necunoscut: frică sau intoleranță generală Niveluri ridicate de frica de necunoscut: teroare fobia de necunoscut

Simptome fobia de necunoscut

  Cele mai multe cazuri de teamă de necunoscut care poate să însemne frică de anumite situații, obiecte, străini sunt normale. Cu toții avem tendința să ne facem griji cu privire la schimbarea stilului de viață, la ocuparea unui nou loc de muncă etc. Acceptăm că sunt fapte ale vieții. Cu toate acestea, pentru un fobic, viața de zi cu zi poate deveni foarte stresantă din cauza fricii persistente. Activitățile sale personale și profesionale pot fi mult împiedicate din cauza acestei frici. La fel ca majoritatea celorlalte fobii specifice și sociale, teama de necunoscut se caracterizează și prin unele simptome fizice și emoționale:
  • Creșterea frecvenței cardiace
  • Creșterea adrenalinei, hormon al stresului, care duce la un răspuns de luptă, fugă sau îngheț
  • Iritabilitate
  • Nevoia de a controla în permanență mediul
  • Evitarea unor situații noi
  • Evitarea obligațiilor școlare / de muncă / sociale
  • Comportamente de izolare
  • Stima de sine scăzută
  • Foarte critic față de sine
  • Nevoia de asigurare constantă din partea celorlalți
  • Comportamente sau gânduri inflexibile
  • Ruminație
 

 Metode de tratament

Frica de necunoscut poate fi gestionată și ameliorată prin muncă individuală, dar și căutând sprijin de încredere la un psiholog sau terapeut sau o combinație a acestor metode. Recunoașterea, acceptarea și lucrul cu sine pentru a scăpa de frica de necunoscut necesită timp, consecvență și ajustarea strategiilor pentru a găsi ceea ce funcționează cel mai bine pentru tine. Iată zece modalități de a depăși frica de necunoscut:
  • Evită evitarea: cu cât eviți mai mult o situație, cu atât poate deveni mai greu să o depășești. Evitarea oferă o ușurare temporară, dar pe termen lung poate fi dăunătoare.
  • Învață tehnici pentru a reduce răspunsurile la frică: meditația, atenția, concentrarea asupra prezentului și practicarea gândirii pozitive pot ajuta la reducerea sentimentelor de îngrijorare și anxietate.
  • Lucrează pentru creșterea stimei de sine: exersează gândirea pozitivă și învață să stabilești așteptări realiste. Creșterea stimei de sine va ajuta la creșterea încrederii de care ai nevoie pentru a face față fricii de necunoscut.
  • Provoacă-ți propriile gânduri negative și concepții greșite: evaluează dovezile existente pentru a susține și respinge frica, ce abilități ai pentru a reduce frica și ce instrumente îți stau la dispoziție.
  • Crește-ți toleranța la incertitudine: practică acceptarea incertitudinii și a necunoscutului învățând noi abilități de coping, amintindu-ți de succesele din trecut și acceptând limitele din prezent.
  • Crește-ți inteligența emoțională: O mai bună înțelegere a emoțiilor noastre poate ajuta la dezvoltarea modalităților de recunoaștere, utilizare și gestionare a emoțiilor noastre pentru a reduce îngrijorarea și frica.
  • Atenția: implică-te în activități care promovează bunăstarea mintală, fizică și emoțională sănătoasă, cum ar fi odihna, mâncarea sănătoasă, programarea timpului social și angajarea în activități plăcute și de relaxare.
  • Vorbește cu un prieten: temerile verbalizate despre necunoscut cu o persoană de încredere pot ajuta la reducerea anxietății și a îngrijorării. Un prieten de încredere te poate ajuta, poate sugera strategii de coping sau poate oferi sprijin ascultându-te.
  • Terapie individuală: un profesionist în sănătate mintală îți poate oferi un spațiu sigur pentru procesarea și provocarea temerilor, precum și dezvoltarea de noi abilități pentru a reduce frica de necunoscut.
Citește și  Tripofobia - Frica de Găuri | Există Fobia de Găuri?
Terapia cognitiv comportamentală este cea mai cunoscută formă de terapie individuală pe care o poți accesa pentru a depăși frica de necunoscut.
  • Terapia de grup: are avantajul că aduce sprijin și încurajare din partea altor membri ai grupului care au experiențe și trec prin lupte similare. Terapia de grup construiește, de asemenea, o rețea de sprijin între oameni.
Când știi că ai nevoie să apelezi la terapie? Poate fi dificil să îți dai seama când să cauți ajutor profesional atunci când te lupți cu frica de necunoscut, dar necesită o evaluare sinceră cu privire la cât de mult frica de necunoscut are un impact negativ asupra vieții tale. Șapte întrebări pe care să ți le pui atunci când decizi dacă e momentul să soliciți ajutor profesionist:
  • Frica mea de necunoscut mă împiedică să fac lucruri care mă interesează?
  • Mă izolez de oameni, locuri sau lucruri pentru că simt frica de necunoscut?
  • Relațiile mele sunt afectate în mod negativ?
  • Mi s-a agravat anxietatea sau depresia?
  • Pierd oportunități pentru că mă tem de necunoscut?
  • Sunt majoritatea gândurilor și comportamentelor mele legate de frica mea de necunoscut?
  • Mi-au sugerat oameni de încredere din viața mea să caut ajutor pentru temerile mele?
Dacă ai răspuns da la oricare dintre aceste întrebări, ar putea fi benefic să cauți terapie individuală sau de grup. Există ajutor și sprijin disponibil – nu trebuie să suferi și să te lupți singur. Frica de necunoscut poate fi ușor de gestionat și există oameni care sunt dispuși să ajute și să ofere sprijin.

Exista vreo legatura intre frica de necunoscut si ochlofobia (frica de multimi)?

Exista vreo legatura intre frica de necunoscut si ochlofobia: frica de multimi? Unele cercetari sustin ca frica de necunoscut poate alimenta si amplifica frica de multimi. Atunci cand o persoana se simte nesigura in situatii noi sau in prezenta altor oameni, anxietatea sa poate creste, contribuind astfel la dezvoltarea sau intensificarea ochlofobiei. Totusi, fiecare individ este unic, iar motivatiile sau experientele personale pot varia.

Concluzie

  Frica de necunoscut este tendința de a simți teamă atunci când nu ai informații la niciun nivel despre ceva cu care urmează să te confrunți. Unele persoane sunt mai susceptibile de a experimenta frica de necunoscut, inclusiv persoanele cu: Pentru a gestiona frica de necunoscut, identifică zonele aflate sub controlul tău, poți face un plan pas cu pas, poți apela la terapie sau poți vorbi cu cineva în care ai încredere. Un stil de viață sănătos îți poate oferi puterea și claritatea minții necesare pentru a prospera în mijlocul incertitudinii.    

Laura Badea

Laura Badea este Consilier pentru Dezvoltare personală și Specialist în Activitatea de Coaching, acreditate de Ministerul Muncii și Educației din România.

Articole publicate: 51

Vezi pagina autorului

Inscrie-te si TU la Cea Mai Mare Bibliotecă Online din România din domeniul Dezvoltării Personale!

Dă click pe linkul de mai jos și intră în Biblioteca Puterea Minții chiar acum, unde ai acces la:

  • sute de ore de cursuri,
  • zeci de ședințe de terapie,
  • demonstrații și exemple de lucru
  • Certificări Internaționale
  • > Inscrie-te Acum <

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *