frica de inaltime
Redactat de Laura Badea
Ți-e frica de înălțime? Te panichezi când ești la înălțime ? Închizi ochii când plimbările cu mașina implică altitudini mai mari? Nu îndrăznești să te uiți în jos de la un etaj înalt?  Pur și simplu gândul de a te afla pe o scară te sperie? Ei bine, este posibil să ai acrofobie sau frică de înălțime, o tulburare de anxietate care afectează aproximativ 5% din populație.
iconBooking
Suferi de Acrofobie?

Programează o ședință cu un specialist Puterea Minții.

Ce este acrofobia (fobia de inaltime)?

  Acrofobia este temenul care definește frica de înălțime. Spre deosebire de o fobie specifică, cum ar fi aerofobia, care este frica de a zbura, acrofobia este legată de anxietatea care apare de în orice situație atunci când ești departe de sol. În funcție de severitatea fobiei, s-ar putea să te temi când te afli la un etaj înalt al unei clădiri la fel de mult ca atunci când urci pe o scară sau zbori cu un avion. Cei care suferă de acrofobie – cuvântul provine din cuvântul grecesc care defineștre înălțimea, care este „acron”, și cuvântul grecesc pentru frică, care este „phobos” – de obicei nu se bucură de ieșirile în parcurile de distracții, dacă acestea implică roți și carusel. Datorită fobiei lor de înălțime, persoanele cu acrofobie pot fi, de asemenea, reticente să stea pe dealuri înalte și pentru unele dintre ele poate fi stresant să se afle pe o scară rulantă sau într-un lift de sticlă.
Citește și  Tipuri De Fobii
Persoanele cărora le este frica de înălțime pot chiar să evite să conducă pe poduri, deoarece acest lucru poate provoca amețeli. Din păcate, toate aceste evitări pot interfera cu calitatea vieții. Aceasta nu este o veste grozavă pentru femei, la care frica de înălțime este de două ori mai frecventă decât la bărbați.

Cum se manifesta acrofobia

Principalul simptom al acrofobiei este frica intensă de înălțime marcată de panică și anxietate, până la atacuri de panică. Pentru unii oameni, înălțimile extreme declanșează această frică. Alții se pot teme de orice fel de înălțime, inclusiv scări mici sau scaune. Acest lucru poate duce la o serie de simptome fizice și psihologice. Simptomele fizice ale acrofobiei includ:
  • transpirație, dureri în piept sau senzație de apăsare și bătăi ale inimii crescute
  • senzația de rău sau de amețeală când ești sau te gândești la înălțimi
  • tremur
  • senzație că îți pierzi echilibrul atunci când privești spre un loc înalt sau de la înălțime
Simptomele psihologice pot include:
  • instalarea panicii atunci când vezi locuri înalte sau te gândești că trebuie să urci într-un loc înalt
  • ai o frică extremă de a rămâne undeva sus
  • experimentezi anxietate și frică extremă atunci când trebuie să urci scările, să te plimbi pe o pasarelă, să privești pe fereastră sau să conduci de-a lungul unui pasaj suprateran
  • te îngrijorezi excesiv că ai putea să întâlnești înălțimi
O persoană cu frica de înălțime poate avea, de asemenea, următoarele comportamente:
  • evită situații în care se poate expune la înălțimi
  • evită să vorbească despre înălțime
  • experimentează panica la gândul că trebuie să fie undeva sus
  • se îngrijorează cu privire la scenariile viitoare în care poate întâlni înălțimi
Citește și  Ce Este Sevrajul Alcoolic - Simptome și Tratament
  acrofobia frica de inaltime  

De ce apare teama de inaltime?

  Fobiile se dezvoltă de obicei în copilărie. Nu există o singură cauză a acrofobiei, dar cercetătorii au dezvoltat mai multe teorii cu privire la motivul pentru care această frică s-ar putea dezvolta: Evolutiv Teoriile evolutive ale fobiilor sugerează că oamenii sunt predispuși să se teamă de anumite lucruri care ar putea fi periculoase. În acest caz, căderea de la înălțime amenință supraviețuirea. Din acest motiv, teoreticienii evoluționisti cred că frica de înălțime poate fi înnăscută. Teorii comportamentale Teoriile comportamentale legate de fobii sugerează că oamenii dezvoltă o frică prin interacțiuni cu mediul lor. De exemplu: Observație: Un copil care își observă părinții sau îngrijitorii care se confruntă cu frică de înălțime poate dezvolta aceeași frică. Traume: O persoană care a avut sau a asistat la o experiență nefericită cu înălțimea poate dezvolta acrofobie. Condiționare clasică: dacă o persoană are o experiență proastă, cum ar fi căderea dintr-un copac, poate asocia această experiență cu înălțimea.Persoana învață apoi să asocieze înălțimea cu căderea, determinându-l să se simtă speriat data viitoare când se confruntă cu o situație similară. Ca urmare a acestei asocieri învățate între înălțime și cădere, perspectiva comportamentală sugerează că o persoană ar avea frică în timpul viitoarelor întâlniri cu înălțimea.

Sfaturi pentru a gestiona acrofobia

  1. Expunere treptată la frică
Infruntă-ți frica – sună deja a clișeu din citate și discursuri motivaționale, dar este absolut necesar atunci când vine vorba de depășirea fricii de înălțime, deoarece expunerea te ajută să te destabilizezi în fața declanșatorilor. O modalitate excelentă de a folosi acest lucru pentru a-ți depăși frica de înălțime este să te expui treptat în diverse situații. Începe cu ceva ușor – începe cu o plimbare pe un deal și încearcă să urci cât mai sus, fără să scapi din vederea altitudinea.
Citește și  Ce este claustrofobia si cum scapi de ea?
Alternativ, poți face acest lucru cu o clădire cu mai multe etaje. Această metodă de expunere treptată necesită timp, dar în cele din urmă, vei ajunge în vârful dealului și vei putea face ceva ce nu ai crezut că ai putea.
  1. Raționalizează-ți frica de înălțime
Când ai acrofobie, frica este adesea declanșată în situații care nu sunt raționale. De exemplu, ar putea să-ți fie frică să stai la ultimul etaj al unei clădiri, în ciuda faptului că este extrem de sigură și șansele să pățești ceva sunt nule. Odată ce s-a dezvoltat o frică, este ușor să devii anxios și să uiți de cât de reale sunt anumite situații. Și asta duce de cele mai multe ori la alimentarea fricii. Pentru a te opune acestui lucru, încearcă să faci un un efort conștient pentru a lua în considerare situațiile care îți declanșează frica de înălțime și încearcă să le raționalizezi.
  1. Pregătește-te
Când vine vorba de a-ți înfrunta frica, pregătirea este esențială. Imaginează-ți situația care îți provoacă frica de înălțime; imaginează-ți cum te vei simți în acel moment și gândește-te la modul în care vei putea să te relaxezi. Acest proces este deosebit de benefic dacă știi că vei fi într-o situație care îți declanșează teama, deoarece știind la ce să te aștepți reduce probabilitatea de a deveni panicat și confuz. Acest proces de planificare ajută la normalizarea sentimentului pe care îl ai când ești la înălțime, ajutându-te să devii mai mai încrezător.
  1. Practică tehnici de relaxare
Bătăi rapide ale inimii, respirații scurte, transpirație excesivă – toate acestea sunt simptome frecvente asociate cu frica de înălțime, iar experimentarea acestor simptome pot duce și la asocierea cu un atac de panică. Tehnicile de relaxare pot ajuta la minimizarea acestor simptome și la controlul acestora. Exercițiile de respirație profundă sunt una dintre cele mai simple tehnici de practicat și te pot ajuta într-adevăr să te simți mai relaxat.
Citește și  Scapa de frica de paianjeni (arahnofobia)
De asemenea, este benefic să te concentrezi pe a face ceva, mai degrabă decât să te concentrezi asupra fricii tale.

-Cum să depășim frica de înălțime?

Frica de înălțime poate fi depășită prin câteva metode eficiente. Cum să depășim frica? Începe prin a expune treptat creierul tău la înălțimi mici, apoi mărește treptat nivelul de expunere. De asemenea, poți recurge la terapia cognitiv-comportamentală pentru a rezolva gândurile și fricile nerealiste legate de înălțime.

Este frica de necunoscut similară cu frica de înălțime?

Este frica de necunoscut similară cu frica de înălțime? Mulți oameni simt un sentiment de frică și anxietate atunci când se confruntă cu necunoscutul. Frica de necunoscut poate fi similară cu frica de înălțime în sensul că ambele pot provoca senzația de vulnerabilitate și pierdere a controlului.

Cum tratam frica de inaltime?

Fobiile nu necesită întotdeauna tratament. Pentru unii, evitarea situațiilor declanșatoare este relativ ușoară și nu are un impact major asupra activităților lor zilnice.
iconBooking
Suferi de Acrofobie?

Programează o ședință cu un specialist Puterea Minții.

Dar dacă descoperi că frica de înălțime te împiedică să faci lucruri pe care îți dorești sau trebuie să le faci – terapia ar putea fi esențială pentru tine. Ia în considerare o terapie pentru eliminarea fobiei dacă:
  • Aceasta cauzează o frică intensă sau atacuri de panică
  • Recunoşti că frica este excesivă şi nerezonabilă
  • Eviţi locuri şi situaţii din cauza fobiei
  • Evitarea ta interferează cu rutina zilnică sau cauzează o suferinţă semnificativă
  • Ai o fobie de cel puţin 6 luni
Terapia expunerii Terapia cu expunere este considerată a fi unul dintre cele mai eficiente tratamente pentru fobii specifice. În acest tip de terapie, vei lucra cu un terapeut pentru a te expune încet obiectul fricii tale.
Citește și  Agorafobia - frica de spatii deschise: semne, simptome, cauze, tratament
Pentru frica de înălțime, ai putea începe prin a privi imagini din interiorul unei clădiri înalte. S-ar putea să urmărești videoclipuri cu oameni care traversează frânghii, urcă sau traversează poduri înguste. În cele din urmă, s-ar putea să ieși pe un balcon sau să folosești o scară. În acest moment, vei fi învățat tehnici de relaxare pentru a te ajuta să cucerești frica în aceste momente. Terapia cognitiv-comportamentală Terapia cognitiv comportamentală poate ajuta dacă nu vă simțiți gata să încercați terapia de expunere. În TCC, vei lucra cu un terapeut pentru a depăși gândurile și stările care îți apar când ești la înălțime. Această abordare poate include și o parte de expunere la înălțimi, dar acest lucru se face în general numai în condițiile de siguranță ale unei sesiuni de terapie. Hipnoza Hipnoza s-a dovedit un tratament eficient pentru persoanele care suferă de orice tip de fobie. Hipnoterapia ajută la identificarea cauzei, emoţiei principale care a declanşat fobia şi la schimbarea răspunsului emoţional când te întâlneşti în viitor cu obiectul sau situaţia declanşatoare. Hipnoterapia poate ajuta, de asemenea, şi la instalarea de noi obiceiuri, reacţii, trăiri în situaţii similare. Hipnoza este o terapie extrem de eficientă deoarece lucrează rapid şi direct cu subconştientul care este capabil să proceseze informaţiile mult mai eficient în lipsa implicării minţii critice. Autohipnoza este şi ea o metodă excelentă de a lupta cu fobiile. Scopul hipnoterapiei este de a elimina modelul subconştient al fobiei. Frica este importantă. Frica este sănătoasă. Frica este esențială pentru existența noastră. În același timp, frica ne limitează, ne împiedică, ne paralizează. Dacă îți dai seama că frica de înălțime îți limitează viața, e timpul să faci primii pași spre vindecare.

Laura Badea

Laura Badea este Consilier pentru Dezvoltare personală și Specialist în Activitatea de Coaching, acreditate de Ministerul Muncii și Educației din România.

Articole publicate: 51

Vezi pagina autorului

Inscrie-te si TU la Cea Mai Mare Bibliotecă Online din România din domeniul Dezvoltării Personale!

Dă click pe linkul de mai jos și intră în Biblioteca Puterea Minții chiar acum, unde ai acces la:

  • sute de ore de cursuri,
  • zeci de ședințe de terapie,
  • demonstrații și exemple de lucru
  • Certificări Internaționale
  • > Inscrie-te Acum <

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *