Medicamente celebre sau medicamente generice

Are importanță dacă analgezicul pe care îl luăm pentru a combate durerea este un nume consacrat sau nu?

Medicamentele de renume sunt… costisitoare.

De aceea, peste tot în lume, serviciile de sănătate recomandă tot mai mult medicamente generice (fără renume sau care nu sunt o marcă cunoscută) pentru a reduce costurile.

Ce legătură are asta cu Psihologia?

Ei bine, știm că există Efectul Placebo.

Acesta face ca așteptările oamenilor cu privire la un tratament să influențeze în mod direct efectele pe care tratamentul îl are asupra lor.

Stim, de asemenea, datorită cercetărilor realizate în ultimul deceniu, că oamenii se așteaptă ca medicamentele de marcă să fie mai eficiente și să aibă mai puține efecte secundare decât medicamentele… obișnuite.

Un nou studiu publicat în revista Psihologia Sănătății este unul dintre primele care dorește să afle cât de mult contează acest lucru.

Mai concret dorește să afle dacă un analgezic obișnuit este mai puțin eficient decăt unul de renume dar care are aceeși compoziție chimică.

Kate Faasse și colegii săi au recrutat 87 de studenți, majoritatea femei, care au răspuns la un anunț care căuta persoane cu de dureri de cap frecvente (cel puțin o dată la două săptămâni).

Participanților li s-au dat patru pastile de Ibuprofen pe care să le administreze în următoarele săptămâni ca și când ar suferi de o durere de cap și să țină un jurnal notând nivelul de ameliorare a durerii pe care l-au resimțit după ce au luat medicament precum și efectele secundare (dacă au existat) pe care le-au experimentat.

Pentru a testa, două dintre pastile au fost etichetate Nurofen, în timp ce celelalte două au fost generice, în ambalaje simple.

Cum s-a desfășurat Testul

Una dintre cutiile etichetate Nurofen conținea de fapt un placebo, la fel ca și cutiile cu medicamente generice.

În cazul pastilelor cu conținut activ, nu a existat nici o diferență între Ibuprofenul de marcă și cel generic – ambele au fost la fel de eficiente în ameliorarea durerii, iar participanții au raportat același număr de efecte secundare pentru fiecare dintre ele.

Cu toate acestea, în cazul pastilelor Placebo, medicamentul de marcă a fost mai eficace decât cel generic în ameliorarea durerii și a fost asociat cu mai puține efecte secundare decât medicamentul generic.

Concluzii

Deși aceste rezultate implică faptul că brandingul nu aduce nici o diferență atunci când vorbim de un medicament activ pentru ameliorarea durerii, ele arată modul în care brandingul produce un efect placebo în ceea ce privește ameliorarea durerii și numărul sau prezența efectelor secundare reduse.

Efectul Placebo nu a fost detectabil dincolo de acțiunile medicamentului activ. Dar Dr. Faasse și colegii săi au explicat că acest efect placebo legat de branding ar putea constitui o însemnătate reală pentru alte tipuri de medicamente.

Un caz concret ar fi cel al efectelor medicamentului în situații care sunt mai dificil de monitorizat sau detectat, cum ar fi tensiunea arterială sau în cazul antidepresivelor.  Asta înseamnă că convingerile pacienților despre acest medicament ar putea fi mai importante.

Cercetatorii au spus: Efectul suplimentar placebo asociat cu un anumit brand are potentialul de a îmbunătății eficiența medicamentului. Acesta efect poate dispărea ulterior atunci când se trece la un tratament care nu include medicamente de brand.

********************

Ai dureri si vrei să scapi de ele fără medicamente?
Click AICI și învață cum să Controlezi Durerea prin Puterea Minții

********************

Întrebări pentru Tine:

  1. Ce tip de medicamente folosești? De firmă, de renume, sau generice
  2. Crezi că ar fi mai puțin eficiente dacă nu ar fi de firmă?

Scrie răspunsul tău în comentariu mai jos 🙂

*****

Sursă
Faasse, K., Martin, L., Grey, A., Gamble, G., & Petrie, K. (2015). Impact of Brand or Generic Labeling on Medication Effectiveness and Side Effects. Health Psychology DOI: 10.1037/hea0000282